Zelf geld betalen om reclame te maken voor een ander
Persoonlijke verhalen Zakelijk

Zelf geld betalen om reclame te maken voor een ander

Het voelt als de omgekeerde wereld en maakt me nog een beetje opstandiger dan ik al ben (iets met derde trimester, hormonen en hard werken voor mijn geld). Ik wil niemand zwart maken, dus ga geen details noemen. Toch las ik vol oprechte verbazing een oproep voor een brand rep op Instagram. Je moet in haar constructie zelf geld betalen om reclame te maken voor een ander. Een brand rep is een ambassadeur van een bepaald merk. Je kunt daar echt een leuke samenwerking van maken, zolang het win-win is in mijn opinie.

Het merk krijgt persoonlijke aandacht op social media en eventueel in blogs, wanneer de brand rep een blogger is. Hierdoor krijgt het brand dus naamsbekendheid en betrokkenheid. Met daarnaast bijvoorbeeld een goede PA/DA van het blog, is alleen een link op een blog al veel waard, SEO technisch. Als brand rep sta je achter, of eigenlijk vóór het merk. Vaak roepen persoonlijke ervaringen en persoonlijke foto’s van bloggers of brand reps een gevoel op. Daarom worden bloggers ook wel Social influencers genoemd. “Gaaf, die wil ik ook!”. “Oh, dát kun je er mee, dat is leuk!”. “Die gaan we voor haar verjaardag kopen”. Het is me zelf al overkomen. Het merk promoot daarnaast de blogs of foto’s van de brand reps, dus aandacht voor de blogger. Samen. Werken.

Zelf geld betalen om reclame te maken voor een ander

In de oproep werd een korting geboden (en echt in mijn ogen geen hoge korting) op producten. That’s it. Met het verzoek, nee, de verplichting om elke zoveel maanden iets aan te schaffen uit de webshop.

Eigen geld uit geven. Zelf geld betalen om reclame te maken voor een ander. Besef wel: het merk/bedrijf hoeft geen fotograaf in te huren, maar verwacht wel goede foto’s. Ze hoeven zelf geen marketingcampagne te verzinnen of hiervoor een bedrijf in te huren. Er zijn geen kosten voor een model. Geen loon en geen reiskosten. Ze hoeven dus eigenlijk niets te investeren. Alleen jouw korting als vergoeding voor al je werk (& eventueel de tijd van je kinderen) en jouw tijd. Ben je geen blogger, zit er voor jou dus geen ‘exposure’ als (klein) extra voordeel aan vast. Wat zit er dan nog in voor jou?

Geen budget

Soms lees ik dat de reden is dat er geen budget is. Op zich een begrijpelijk excuus, helemaal voor een starter, of een kleine webwinkel. Ik las echter ook ergens: ‘Wanneer jij niet in jezelf investeert, waarom zou ik dat dan wel doen?”. Net zo’n oprechte vraag.  Tóch kun je dan nog proberen om er een win-win situatie van te maken. Dit heeft vaak te maken met een stukje goodwill, of een gunfactor, of leuke mogelijkheden op de langere termijn. In overleg is er dus heel veel mogelijk.

Iedereen is vrij om positief op zo’n oproep te reageren. Maar ik vraag me dus echt af wie de korting in verhouding vindt. Of wordt er misbruik gemaakt van de goedheid en welwillendheid van mensen? Mensen die bij dit soort dingen helemaal niet stil staan, of maak ik me er te druk om? Is het liefdewerk oud papier? Is het een eer om brand rep te mogen zijn? Ik vind van niet. Het zou een samenwerking moeten zijn waar beide partijen evenveel voordeel uithalen. Win-win. Want leuk werk ís ook werk. Kijk trouwens voor de grap ook eens op Twitter onder #niettegendebakker. Je wilt het niet lezen eigenlijk 😉

Zo, dit moest me echt even van het hart & ik ben natuurlijk benieuwd wat jij er van vindt? Zelf betalen om reclame te maken voor een ander, een goede deal of niet? 

Reacties

reacties

Marjo

I ♥ my boys and girl, Family, Ice cream, Books, Crochet, Bows, Rainbows, Pink, Angels, Ribbons, Sweet Songs, CupCakes & Pie, Strawberries & Raspberries, New Shoes & New Bags, My Kitchen & Vintage,To laugh & To cry from joy, Beads.

Misschien ook leuk

3 Reacties

  1. Wanneer jij niet in jezelf investeert, waarom zou ik dat dan wel doen? – die persoon gaat volledig voorbij aan het feit dat je als blogger heel veel in jezelf investeert. Beter leren schrijven, een goede laptop en camera, telefoon die mooie foto’s maakt, beter leren fotograferen, de kosten van je website etc. En inderdaad als je een kleine website en starter bent, snap ik dat je niet meer kan bieden dan een eenmalige korting. Heb je echter wel de middelen, dan moet je daarmee over de brug komen volgens mij. Want aan een blogger met trouwe achterban ben je meestal minder kwijt dan een advertentie op een drukbezochte website (die niemand leest). Maar goed je houdt altijd mensen die overal een slaatje uit proberen te slaan..
    Merel onlangs geplaatst…Wanneer bloggen je werk wordt: voldoe jij aan deze 9 criteria?My Profile

    1. De reactie over het investeren was juist gericht aan de webshop/opdrachtgever die geen budget heeft. Je kunt niet én geen budget hebben om te investeren in markting en wel verwachten dat een blogger met je samenwerkt voor ‘niks’. Als jij als webshop al niet in je zelf wilt investeren, waarom zou ik dan als blogger tijd en moeite in je steken…

  2. Een rare deal waar ik zelf nooit zou instinken! Ik zou het zelf geen eer vinden om hier brand rep voor te zijn. Voor wat hoort wat. Je kunt er het beste een Win-win situatie van maken en hier verlies je alleen maar op.
    Marieke onlangs geplaatst…In The Picture: Oehoe! Mini-uitdeelspelletje van BigDragon GamesMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.