Een dagje Schiermonnikoog
Travel

“We gaan er zaterdag op uit. Het is een verrassing, ik heb het allemaal al geregeld en ik twijfel een beetje of ik ga vertellen wat we gaan doen of niet”. Zomaar even tussen neus en lippen door op een avond vorige week. Eén van de redenen waarom ik zoveel van die man hou. Uiteindelijk bleek het niet lang daarna toch wel praktisch te zijn om te zeggen wat we gingen doen. Een dagje Schiermonnikoog!! De boot was al geregeld en de fietsen al gehuurd.

Tot vrijdag wisten de kinderen nog niet van het dagje weg naar het Waddeneiland. Toen ik thuis kwam uit het werk was dat inmiddels veranderd. René had het zo vaak over “dat is voor morgen” en “handig voor morgen” gehad, dat hij er niet meer onderuit kon. Als onze kinderen weten dat we weggaan, wordt het spannend en dan is het ontspannen klaarmaken en weggaan ‘s ochtends een probleem. Gelukkig viel dat dit keer relatief mee….

Met de boot naar Schiermonnikoog

De boot naar Schiermonnikoog vanaf Lauwersoog is vanaf ons huis ongeveer een uurtje rijden ongeveer. Omdat we een half uur voor vertrek aanwezig moesten zijn, waren we al vroeg op en precies op tijd om 8.00 uur op weg! Voor zes euro kun je de auto een hele dag in de parkeergarage zetten. Vanaf de auto is het een klein stukje lopen naar het gebouw van Wagenborg. Daar konden we mooi even plassen en toen konden we aan boord.

een dagje schiermonnikoog met de bootWe begonnen aan een tafeltje en voordat we van boord gingen keken we op de dekken. Eerst op het bovenste dek, toen nog even op het autodek. Als mama was het echt genieten dat ze zo goed luisterden, omdat dat het een stuk makkelijker en gezelliger maakt.

Fietsen huren Schiermonnikoog

Zoals gezegd had René de fietsen al geregeld, want dat was wat we gingen doen. Op de fiets het eiland over. Verder zouden we wel zien. Niets moeten, niets hoeven, geen planning. Alleen de boot terug halen. Niet alleen de bootreis, maar ook het aanmeren waren een belevenis. Zo leuk om ze allemaal nieuwe dingen te laten zien, niet alleen groots, maar ook dit.

aankomst schiermonnikoogDe fietsen had hij gehuurd via Soepboer Fietsenverhuur. Je hebt twee mogelijkheden. Of je huurt ze, zodat ze klaarstaan bij de boot, of je haalt ze op het eiland. Het eerste is ideaal, maar moet je dus wel om denken bij reservering. Als ze klaarstaan op het eiland kun je te voet naar het dorp, maar ook met de bussen die klaar staan. Sommige accomodaties op Schiermonnikoog hebben eigen vervoer voor hun gasten.

Op fietse Schiermonnikoog ontdekken

René had met het oog op onze Corona-moeheid en achterstallige conditie voor ons beide een elektrische fiets gehuurd. Nou, ik ben om! Wat een heerlijkheid. Omdat we niet perse iets wilden doen of zien, hadden we niets uitgestippeld. We begonnen te fietsen en gaandeweg zouden we wel zien wat we zouden doen. Het dorp bewaarden we voor het laatst en onderweg zouden we picknicken.

duinen schiermonnikoogWat hebben we genoten. Het weer was fantastisch, het eiland bijzonder mooi. Tijdens de fietstocht hebben we zoveel verschillende landschappen en vogels gezien en intussen kletsten we zo goed en zo kwaad als het ging met elkaar. Natuurlijk wilden we ook naar het strand en de zee. Helaas was het zo ontzettend eb dat de wandeling naar het water veel te lang zou duren. Dus dat werd rechtsomkeer.

We waren goed voorbereid op pad gegaan, met een rugzak vol lekkers. Een goed plekje vinden was alleen iets lastiger. Op het moment dat we de knoop doorhakten voor het picknick tafeltje vanaf het strand, ging er helaas net een mevrouw van het zonnetje genieten. Gelukkig kwamen we een bankje tegen in het bos en maakten we er een bos picknick van.

Bunkermuseum Schlei

Op een ANWB-paddenstoel zag Thomas tijdens het picknicken een pijl naar het Bunkermuseum Schlei staan. We besloten die kant op te fietsen. Het museum zag er ontzettend leuk en interessant uit, maar is helaas niet op zaterdag, maar op zondag open. Right place, wrong time. (Note: vanaf de voorjaarsvakantie t/m de Kerstvakantie ook geopend op woensdag van 13:00 – 16:00 uur).

bunkermuseum Schlei SchiermonnikoogBunkermuseum Schlei is gevestigd in een bunker van het type Seeburg en een bezoekje was vast en zeker interessant geweest. Het museum aan de noordzijde van het dorp heeft informatie en voorwerpen over de oorlogsgeschiedenis.

De bunker diende tijdens de Tweede Wereldoorlog als een communicatiecentrum. De gegevens van radio- en radarsignalen werden hier verzameld en doorgegeven aan de Luftwaffe, die de gesignaleerde geallieerde vliegtuigen met jagers probeerde te onderscheppen. Om deze gegevens te verwerken stond in deze bunker een zogenaamde Seeburgtisch: een glazen tafel waarop de posities van de geallieerde en Duitse vliegtuigen met lampjes werden aangegeven.

Toxbar Schiermonnikoog

Na nog een lekker rondje fietsen, gingen we richting het dorp. We wilden samen in het zonnetje even weer een beetje bijkomen en belandden bij Toxbar. Daar was het iets rustiger en het was een super leuk ding. De bar/dancing is genoemd naar Mees Toxopeus. Een reddingsboot medewerker die 251 schipbreukelingen heeft gered.

tox bar dagje schiermonnikoogWe namen plaatst op de houten loungeset met kussens en via het scannen van een QR code (tot voor kort vanuit een “we scan yours, you scan ours” idee), checkten we de menukaart en konden we bestellen. Een borrelplank voor drie, die ruimschoots voldoende was voor ons vijf en wat te drinken. Onwijs leuk detail: er staat ook een spelletjes kaart op het menu.

Toch een heel klein beetje shoppen

Ook al was het dagje Schiermonnikoog der niet voor bedoeld, we gingen toch een beetje shoppen. We wilden in ieder geval naar het kaaswinkeltje om iets lekkers te halen. Allemaal zijn we gek op kaas én borrelplankjes. Doe je een dagje Schiermonnikoog breng dan zeker een bezoekje aan Van Schier, een initiatief van de zeven zuivelboeren van Schiermonnikoog.  Wij gingen voor Foppe (een kaas met pecan- en walnoten), een lekker oude kaas en een dip met vijgen en port.

Het was de bedoeling om verder een beetje te wandelen, maar al snel kwamen we DIJK Ocean Store tegen. Een winkel met mooie duurzaam geproduceerde lifestyle producten in samenwerking met iedereen op Schiermonnikoog die zich wil inzetten voor een duurzame wereld en een schoon Schiermonnikoog. Maar ook in samenwerking met kunstenaars. Verder verkopen ze ook producten geproduceerd in Azië en Europa op een duurzame manier. Elynn liep blij met een armbandje van Bert met drie goudkleurige sterren naar buiten en ik met een foto ansichtkaart met coördinaten voor in het lijstje aan de wand en een flesje vlierbloesem (lievelingssmaak!!) frisdrank van het Deense Naturfrisk weer naar buiten.

En zo zat een dagje Schiermonnikoog erop

Eigenlijk stapten we hierna het liefst weer op de fiets. We waren allemaal merkbaar moe van de buitenlucht de hele dag. Zo gezegd zo gedaan, na nog een klein stukje kwamen we aan in de buurt van de boot. We besloten de fietsen vast in te leveren en daar lekker buiten in het zonnetje te gaan zitten. Zo heel lang zou het niet meer duren voor we er toch zouden moeten zijn en anders bleven we een beetje heen en weer fietsen.

op fietse schiermonnikoogDe mensen van de verhuur waren er nog niet, daarom hebben we de fietsen vast bij het hek gezet en zijn in de zon gaan zitten met onze restanten lekkers. Toen we het busje van de verhuur aan zagen komen rijden, zijn we meteen die kant weer opgelopen, dan was dat maar klaar.  We hebben nog even getwijfeld om de snelle boot te nemen. Dan waren we in twintig minuten thuis. Maar de heenreis was zo leuk en ging voor het gevoel ook best snel. Daarbij moesten we dan nog veertig euro bij betalen. En voor we het wisten was het zover.

Op de terugreis was het echt super relaxt. Thomas zat met zijn telefoon, Finn met die van mij en Elynn met die van René. René las zelf een krantje en ik speelde met Finn mee. Je hebt er geen kind aan! We zouden afsluiten met McD, maar helaas was die bij Hoogezand veel te druk, dus die hebben we overgeslagen en haalden we zondag wel in.

❥ Een dagje Schiermonnikoog of een ander Waddeneiland, heb jij dat wel eens gedaan? Welk eiland van de Wadden is jouw favoriet?